Mgr. Kristýna Říhová ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy rihova.kristyna(zavinac)seznam.cz [ MAIL "rihova.kristyna(zavinac)seznam.cz"] ; kristyna.rihova(zavinac)pedf.cuni.cz [ MAIL "kristyna.rihova(zavinac)pedf.cuni.cz"] https://orcid.org/0000-0002-1958-2341 [ URL "https://orcid.org/0000-0002-1958-2341"] Aktuální pozice: Ph.D. student, externí vyučující Školitel: doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. Výzkumná oblast: interpretace uměleckého díla; diskurzivní pojetí výtvarné výchovy; funkčn gramotnost; kurikulum; didaktická transformace učiva Mgr. Kristýna Říhová je absolventkou oboru Výtvarná výchova a Pedagogika na Pedagogické fa Praze, kde pokračuje v doktorském studijním programu. Ve výzkumu se zabývá interpretací um v pedagogické praxi. Pozornost je věnovaná prostoru pro hlasy žáků, jejich žité zkušenosti dovedností kritického diváka. Problém interpretace uměleckého díla je nahlížen ve vztahu k gramotnosti a kurikulárním dokumentům. Hledán je okamžik didaktické transformace, kdy se z učivo. Proces je zkoumán ve vztahu mezi žáky/diváky, učitelem/galerijním lektorem a konkré dílem. Výsledky dosavadního kvalitativního výzkumu se staly podkladem empirické studie pod názvem interpretace uměleckého díla dětským divákem (Říhová 2018) a byly prezentovány na řadě mez konferencí (Helsinky 2018, Londýn 2019, Praha 2019, Plzeň 2019, Porto 2019) Granty a výzkumné projekty: 2021 - 2023 HORIZON2020 – AMASS/ID 870621 [ URL "https://amassproject.weebly.com/czech-rep PROGRES Q17 2017–2021 Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu. Sekc vizuální gramotnost. Publikace: ŘÍHOVÁ, Kristýna a kol. ZÁKLADY KERAMIKY I. - studijní opora pro výuku keramiky. Kvv PedF zde [ URL "KVV2-113-version1-rihova_k_a_kol_2020_keramika_opory.pdf"] BLÁHA, Jaroslav - ŘÍHOVÁ, Kristýna. Umělecké dílo a jeho interpretace. Výtvarná výchova. 2 (3-4/2019), 64-74. ISSN 1210-3691. BLÁHA, Jaroslav – ŘÍHOVÁ, Kristýna. Umělecké dílo a dětský divák. Výtvarná výchova, 2017, (3-4/2017), 72-80. ISSN 1210-3691. FULKOVÁ, Marie – NOVOTNÁ, Magdalena – SVATOŠOVÁ, Zuzana – ŘÍHOVÁ, Kristýna. Visual literac Salzburg, 2019. ŘÍHOVÁ, Kristýna - BLÁHA, Jaroslav - VARGOVÁ, Petra...et al. Galerijní edukace jako součás procesu v kontextu vizuální gramotnosti. Výtvarná výchova. 2020, 60/2020 (1-2/2020), 70-97 ŘÍHOVÁ, Kristýna. Proces interpretace uměleckého díla dětským divákem. Výtvarná výchova, 2 (3-4/2018), 28-46. ISSN 1210-3691. ŘÍHOVÁ, Kristýna. Co potřebují obrazy. Výtvarná výchova, 2018, 58/2018 (3-4/2018), 76-82. ŘÍHOVÁ, Kristýna – SVATOŠOVÁ, Zuzana. Konference Kompetence ve výtvarné výchově. Struktura úkoly v odlišných vzdělávacích kontextech. Výtvarná výchova, 2018, 58/2018 (3-4), 70-75. I ŘÍHOVÁ, Kristýna. Artwork in Art Education. In: CARMO, Mafalda. Education and New Developm Lisbon, Portugal: InScience Press, 2019, s. 292-294. Vol_II. ISBN 978-989-54-3126-7. ISSN ŘÍHOVÁ, Kristýna. The Process of Artwork Interpretation. In: KALLIO-TAVIN, Mira – SUSHCHEN SPECIAL ISSUE InSEA Congress 2018: Scientific and Social Interventions in Art Education. 1 Finland: Synnyt / Origins, 2019, s. 566-574. 2/2019. ISSN 1795-4843. ŘÍHOVÁ, Kristýna – SVATOŠOVÁ, Zuzana. Tváře / Faces – edukační materiály k výstavě Tváře / tváře ve videoartu, Pracovní listy, Bílé desky, Čítanka. 1 vyd. Praha: Galerie Rudolfinum, 978-80-86443-19-5. ŘÍHOVÁ, Kristýna. Keramika od pravěku po současnost v Polabí. Doprovodný program k výstavě Exnera a stálé expozici muzea. V Poděbradech: Polabské muzeum, 2017. Online přednášky: BLÁHA, Jaroslav; ŘÍHOVÁ, Kristýna. Umělecké dílo a jeho interpretace. Přednáška. Modrá pos Celetná 20; středa 17.00 – 18.30 hod., 2019. dostupné online zde [ URL "https://www.youtube.com/watch?v=j-IezJUHlnE&feature=youtu.be"] DŽADOŇ, T.;KORECKÝ,D.; ŠVADLENKOVÁ, Z.; ŘÍHOVÁ, K.; Environmentální uvažování v uměleckém procesu UNPLUGGED, Podcastové studio 4x4 live,4+4 dny v pohybu, 2020. dostupné online zde [ URL "https://www.youtube.com/watch?v=qZMYkU2gunc&t=2250s"]