O projektu Orbis pictus ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Názvem Orbis pictus se hlásíme k odkazu pedagogického a filosofického díla Jana Amose Kome se zde odkazujeme k učebnici jazyků Orbis Sensualium Pictus, která poprvé vyšla v Norimber (latinsko-německá verze). První učebnice Orbis Sensualium Pictus „Svět viditelný“ s českým v roce 1728. Jan Amos Komenský v předmluvě z prvního vydání říká: „Hlavní přitom je předkl vnímatelné nejdříve smyslům, aby mohly být pochopeny… V rozumu pak nic není, co nebylo dří Pilně cvičit smysly ve správném chápání rozdílů mezi věcmi znamená klást základy veškeré m moudré výmluvnosti a všem moudrým úkonům v životě.“ (Komenský, J., A.: Orbis Sensualium Pi jazyce latinském / českém / německém / anglickém / ruském. Machart, 2012, str. 47, ISBN: 9 Tuto představu o poznávání světa skrze smysly transformoval Komenský v konkrétní didaktick proto učebnice Orbisu cíleně propojovala obraz a jazyk. Každá kapitola má téma, které je u Různé části obrázku jsou označeny čísly, pod obrázkem je vysvětlující text v mateřském a c něm čísly označená jednotlivá slova. Obr.: Malířství, část kapitoly 53, Komenský, J., A.: Orbis Sensualium Pictus. Výbor v jazy českém / německém / anglickém / ruském. Machart, 2012, str. 130, ISBN: 978-80-87517-40-6 Obrázky v učebnici měly ve vyučování zastupovat žitou skutečnost (různé lidské činnosti, ř a prostředí), ale také představovat ty jevy ze skutečnosti, se kterými se žáci ještě neset jevy abstraktní (např.: Bůh, etika, spravedlnost, lidskost). Komenský na závěr své předmlu „Jestliže se některé věci, o nichž se tu zmiňujeme, nedají předložit zraku, bude velmi uži je žákům přímo; například barvy nebo chuti, které se tu nedaly zobrazit tiskařskou černí. by bylo žádoucí mít v každé významnější škole sbírky věcí vzácných a doma se nevyskytující žákům zároveň ukázat, kdykoliv se jim má o nich vykládat. Pak teprve by byla tato škola op světa smyslového, předehrou školy světa rozumového.“ (Komenský, J., A.: Orbis Sensualium P jazyce latinském / českém / německém / anglickém / ruském. Machart, 2012, str. 8, ISBN: 97 Můžeme říci, že zde byly položeny základy pro dnes populární zážitkové nebo činnostní učen prožívaná, ale navíc kriticky reflektovaná zkušenost je klíčovým principem poznávání v kon přístupech ke vzdělávání. Naděžda Kvítková v úvodu k vydání z roku 2012 výstižně komentuje Komenského výše zmíněný p „Komenský…usiloval o to, aby každý výraz, který si člověk učením osvojuje, byl spojen s po pochopením předmětu nebo jevu daným výrazem označeného. Proto zdůrazňoval podíl sluchu, zr i hmatu při jazykovém vyučování a požadoval, aby žák to, co pojmenovává, mohl ukázat na ob ve skutečnosti a mohl to také namalovat.“ (Komenský, J., A.: Orbis Sensualium Pictus. Výbo latinském / českém / německém / anglickém / ruském. Machart, 2012, str. 7, ISBN: 978-80-87 Tento didaktický princip nás dnes už nepřekvapuje - nejen jazykové, ale všechny učebnice a všech předmětech se dnes bez různých obrazů, vizuálních pomůcek a drobných kresebných inst Na první pohled se zdají být jednoduchým způsobem, jak si pomoci něco se naučit. Ale v sou založené na vizuálních sděleních přináší řadu nových výzev a vzdělávacích problémů. Obrazy mají totiž různé autory i „čtenáře“, kteří s nimi různými způsoby zacházejí (mohou interpretovat, nebo záměrně desinterpretovat, mohou metaforicky vyjadřovat, nebo popisovat jejich používání jsou svébytným znakovým systémem stejně jako mateřské nebo cizí jazyky. J systémem znaků (slova/pojmy) a pravidel jejich používání (gramatika/stylistika), ale také a kulturní praxe. V jazyce je stejně jako v obrazech neustále a znovu konstruována a rekon naše žitá skutečnost a s ní spojené kulturní tradice, společenské normy, ale také kulturní stereotypy, mechanismy a schémata. Protože je dnes realita ve velké míře založená na tvorbě, „čtení“ a porozumění různým druh vizuálním sdělením, vzrůstá také podíl a význam Výtvarné výchovy (dnes spíše vizuálně kult současném i budoucím systému vzdělávání. Nejen že neopomíjí pro člověka přirozené poznáván sama skrze smysly, ale učí rozumět a používat svébytný a specifický vizuální jazyk a zejmé reflektovat a neustále tak ověřovat svou pozici vůči druhému. Domníváme se, že rozumění vizuálním projevům minulosti a vizuálním informacím současnosti reflektovaném smyslovém vnímání tvoří základ pro zodpovědné a morální spoluutváření světa. kritického myšlení a kritické (sebe)reflexe skrze výtvarnou tvorbu a interpretaci umělecký člověku stávat se svobodným a autonomním, společensky a kulturně angažovaným jedincem.