Věda a výzkum ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Katedra je zaměřena na výzkum funkční vizuální gramotnosti (VIGRA) a na specifiku oborové pro výtvarnou výchovu, vizuální umění a kulturu v souvislostech s inovacemi v mezinárodníc vzdělávání. Granty a projekty: 2020-2023 HORIZON 2020/AMASS. Acting on the Margin - Arts as a Social Sculpture. Projekt s strategií výtvarného umění a inkluzivních efektů kreativity v kulturním vzdělávání pro spo vzdělávání marginalizovaných a znevýhodněných sociálních skupin. 2017-2021 PROGRES Q17, Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu. Tem Vzdělávání a gramotnost. Poskytovatel Karlova univerzita. 2017-2019 Múzejná a galerijná pedagogika vo Vyšehrádskom regióne I a II. Katedra dejin výt Univerzita Komenského v Bratislavě a SNG. Poskytovatel: Visegrad Fund. Současné trendy v g vzdělávání, možnosti interdisciplinárních průniků programů dějin umění a edukačních přístu vzdělávání. 2011-2013 NAKI DF 11P01OVV025 (Vzdělávání v oblasti kulturní identity národa se zaměřením a školy): Poskytovatel MKČR. Výzkum aktuálních edukačních principů v modelech kulturního v dětí, mládeže a veřejnosti ke kultuře a umění. Výzkum vazeb mezi kulturními a vzdělávacími výzkum funkcí a účinků těchto institucí pro oblast vzdělávání. 2012-2014 Creative Connections 517844-LLP-2011-UK-Comenius-CMP/EACEA. Výzkum modalit konst kulturní identity, evropanství a demokracii. Výzkum pedagogických potencialit mezikulturní kreativity v mezipředmětových vazbách (VV a OV) v současných systémech vzdělávání v 5 evro 2008-2011 Images and Identity: Improving Citizenship Education through Digital Art. LLP Er Číslo: 142345 – LLP – 1 – 2008 – 1 – UK - COMENIUS – CMP/EACEA. Výzkum vazeb mezi výtvarný vizuální kulturou, vizuální gramotností, evropským občanstvím a tvorba interdisciplinárníh evropského kurikula. Výzkumná spolupráce Výzkum je neoddělitelně spojen s vědecko-výzkumnými aktivitami doktorského programu [ URL kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-68.html"] a přispívá významně k inovacím obsahů programu pregraduáln učitelství VV. Výzkumná zjištění jsou rovněž důležitým informačním zdrojem pro vývoj a rev dokumentů RVP (oblast Umění a kultura). Výzkum v oblasti procesů výtvarné tvorby, vizuálního umění, vizuální kultury a výtvarné pe respektive oborové didaktiky, je na pracovišti dlouholetou prioritou. Spolupráce na mezinárodní úrovni je pro výzkumnou činnost KVV nezbytnou podmínkou kvality. letech se pracoviště účastnilo několika grantových projektů s Velkou Británií, Spolkovou r Německo, Irskou republikou, Portugalskem, Španělskem, Finskem a Japonskem. Spolupráce přin konferencí, publikační činnost [ URL "KVV2-44.html "] , inovativní modely vzdělávání v obl a kultura. viz. Orbis Pictus [ URL "KVV2-90.html "] . Mnohostranný diskurs oboru umožňuje interdisciplinárně zaměřených mezinárodních a meziresortních badatelských aktivit. Metodol výzkumu jsou kombinace současných přístupů k analýze obrazu a vizuálních/kulturních artefa procesů umělecké tvorby (a/r/tography), fenomenologických a post-strukturalistických persp výtvarného umění a socio-rekonstruktivistických tendencí v umělecké a výtvarné pedagogice. Badatelská práce v rámci projektu PROGRES Q17, skupina pro výzkum tematiky Competency Base Literacy. Společné projekty výzkumného a edukačního zaměření spolu s aktivní účastí českýc evropských výzkumných kulturních sítích. Členství v pracovních skupinách European Network Literacy www.envil.eu [ URL "http://www.envil.eu"] , Creativ Connections, www.insea.org/EN "http://www.insea.org/ENVIL"] vyúsťují v intervence na evropské a celosvětové úrovni výtva kulturního vzdělávání v rámci edukačních aktivit UNESCO a InSEA.