Publikační činnost ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Shields, A. et al. (2023). Inhabiting/Living Practice: An Emergent Collaborative Arts-Base Mreiwed, H., Carter, M.R., Hashem, S., Blake-Amarante, C.H. (eds) Making Connections in an Based Educational Research. Studies in Arts-Based Educational Research, vol 5. Springer, S https://doi.org/10.1007/978-981-19-8028-2_13 [ URL "https://doi.org/10.1007/978-981-19-802 ISBN978-981-19-8027-5, Online ISBN978-981-19-8028-2 Tato kapitola kolektivu autorů, v níž figurovala Pavla Gajdošíková, představuje společnou probíhala v roce 2019 na World Congress of the International Society for Education through Univerzitě Britské Kolumbie ve Vancouveru v Kanadě. Výstava Inhabiting/Living Practice pře pedagogický výzkum založený na umění 18 doktorandů z celého světa. Po celou dobu kongresu účastníci scházeli v Hatch galerii, aby spolupracovali, diskutovali a společně tvořili. Pr tohoto vznikajícího procesu sdíleli vzdělávací výzkum založený na umění a zároveň mu umožn v souvislosti s našimi probíhajícími dialogy, uměleckými intervencemi a provokacemi. Galer jako živé tělo: vznikající ztělesněný prostor, který po celý týden obývali pomocí materiál vztahovosti. Svatošová, Z., & Gajdošíková, P. (2022). Hodnocení ve výuce výtvarné výchovy na základní š Starý, M. Chvál, & V. Laufková (Ed.), Hodnocení pro učení (e-book). Praha: Univerzita Karl fakulta 2022. ISBN 978-80-7603-365-8. https://cuni.futurebooks.cz/book/hodnoceni-pro-uceni/?/1-poskytovani-prubezne-verbalni-zpe zakum/1-8-hodnoceni-ve-vyuce-vytvarne-vychovy-na-zakladni-skole/ [ URL "https://cuni.futur hodnoceni-pro-uceni/?/1-poskytovani-prubezne-verbalni-zpetne-vazby-zakum/1-8-hodnoceni-ve- vychovy-na-zakladni-skole/"] Zpětná vazba je integrální součástí procesu výuky Výtvarné výchovy. Stejně jako v ostatníc předmětech je zpětná vazba realizována třemi hlavními činiteli vzdělávacího procesu - učit a žákem samým a směřuje k dosahování vzdělávacích cílů. Je důležité, aby i žáci tyto cíle pojmenovávali, a proto je třeba, aby byl této činnosti věnován dostatečný prostor v rámci jednotky. Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve v Praha: Pedagogická fakulta UK. 167 stran. ISBN 978-80-7603-416-7. Text ukazuje jednu z podob transkulturně zaměřené výtvarné edukace. Publikace propojuje pa kooperativní strategie současného evropského umění s japonskými uměleckými postupy. Seznam formami performativního, akčního a procesuálního umění. Mapuje několikaměsíční spolupráci s japonskou uměleckou skupinou Scale Laboratory, se studenty učitelství a s pedagogy zákla Hybridní výzkumný model vychází z art-based action research (ABAR). Text představuje výtva otevřené formy, jejímž cílem je, aby se aktéři učili vnímat sociální vazby a dokázali je v procesu. Lidé mohou prostřednictvím umění komunikovat a utvářet svoji kulturní identitu. P akce mohou pomoci posilovat sociální soudržnost. Jejich základem by mělo být uvědomění si Cílem publikace je zaplnit mezeru v současném výtvarném vzdělávání v oblasti otevřených kr a vizuálních forem současného umění a zároveň zaplnit nedostatek výukových materiálů pro v výchovy. https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2023/07/26/hledani-japonska-transkulturni-ins vytvarne-edukaci/ [ URL "https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2023/07/26/hledani-j transkulturni-inspirace-ve-vytvarne-edukaci/"] Fremlová, Vendula (ed.): Marie Filippovová. Svět jako bod a čára. Vendula Fremlová, Marie Filippovová, Dům umění města Brna, Brno, 2021, 192 s., ISBN 978-80 Monografie Marie Filippovová: Svět jako bod a čára představuje náhled na celoživotní dílo brněnské autory. Výběr grafických a kresebných děl včetně jejích autorských knih a instala kontextualizován třemi texty. Terezie Petiškové, ředitelka Domu umění města Brna, se v úvo dotýká geneze publikace. Marie Filippovová je s brněnskou kunsthalle spojena nejen svým by několika významnými výstavami, které zde v různých prostorách v průběhu let realizovala. J o výstavní projekt Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+, který v roce 2014 prezentova díla aktivních umělkyň v pozdním věku, mezi nimi i Marie Filippovovou. Úvodní text nabízí srovnání mezi zažitým vnímání Marie Filippovové její domácí brněnskou scénou a konkrétními zážitky Terezie Petiškové i dalších autorek této monografie při setkávání s umělkyní. Vend hledá v textu Od figury k bodu a zpět. Nejen o předmětném zobrazení a vztahu k literatuře Filippovové styčné plochy mezi grafickými cykly 60., 70. a částečně i 80. let a mezi proza básnickými texty různé provenience, s nimiž nebo vedle nichž její grafická díla koexistují i zájem o literaturu zasazuje Vendula Fremlová do souvislosti s dobovou, životní i uměleck autorky. Její rané grafické práce jsou výchozím půdorysem pro následné úvahy o práci s fig dále. Předmětné zobrazení se u Marie Filippovové vyvíjí směrem k repetici elementárních kr především bodů, ale současně je autorka schopná vracet se k němu v různých formách zpět. T formálních přístupů ukazuje na její široké a nesvázané myšlení ve figurách. Anna Vartecká Kresba / Dotyk - Telo/ Forma - Antiforma zasazuje tvorbu autorky do domácích i mezinárodní Vychází z úvah Jindřicha Chalupeckého o vzájemném doteku těla a světa v tvorbě významné so Kmentové, a aplikuje tento příměr na tvorbu Marie Filippovové v časovém rozmezí od přelomu dosud. V mezinárodních souvislostech usouvztažňuje dílo autorky, především její cyklus per Otevřený projekt, s termínem "antiforma", jímž je popisováno dílo Evy Hesse. Různorodost u je v textu nahlížena jako artikulace konceptu, který klade důraz na rovnost různých znakov kontextu výtvarného umění. Jeho integrální součástí je i performativita děl. Monografie ob a soupis výstav. ÁĎA SPADLA DO KANÁLU ANEB PUTOVÁNÍ DÁVNOU PRAHOU Sylva Francová Albatros, Praha, 2018, 120 stran Ilustrovaná knížka pro děti. Cena učitelů za přínos k rozvoji dětského čtenářství, 2018. Kniha nominovaná mezi nejlepší dětské knihy v soutěži "Kniha roku 2019". Víte, jak to bylo s Golemem a kde je zahrada mrtvých? Nebo co dokážou vyčarovat alchymisté sloužily kašny a proč si raději nehrát na mostě na andílka? Holčička Áďa se ocitla v Praze svými novými kamarády se vydává na cestu za dobrodružstvím. Během svého putování městem do odpovědi na tyto otázky i na mnoho dalších. Nakonec zjistí, kudy vede cesta domů zpátky za to, co se jí ukrývá hluboko v srdci. GAMUEDU Katalog edukačních programů pro výstavy v UPM a v Galerii Rudolfinum v letech 2011–2013. Vladimíra Sehnalíková, Dita Hálová, Marie Fulková UPM v Praze a PedF UK, Praha, 2013, 16 stran Katalog představuje edukační programy, které byly vytvořeny pro výstavy v Umělecko-průmysl Praze a v Galerii Rudolfinum v letech 2011 – 2013 ve spolupráci s pedagogy a studenty kate výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Katalog vznikl k výstavě završující výzkum (Vzdělávání v oblasti kulturní identity národa se zaměřením na muzea, galerie a školy, DF BAF! Časopis studentů katedry VV PedF UK / jaro 2017 redakce časopisu: Magdalena Janitorová, Olga Konvalinková, Gabriela Popovičová, Nikola Str Zawadská supervize: Martin Raudenský KVV pedF UK, Praha, 2017 Anotace: Časopis BAF! je periodikum určené dětem 1. stupně, které chtějí rozšiřovat své ob a získávat nové vědomosti a zajímavosti nebo se jen rozptýlit. Tématem čísla je fauna a fl a svět, který malé objevitele obklopuje. Časopis obsahuje recepty, doplňovačky, povídky a dokreslovačky, komiks a různé pobídky k tvůrčím aktivitám. Časopis vznikl v rámci semináře studia výtvarné výchovy na jaře roku 2017. Publikace vychází v limitované edici. VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ PLOŠNÉ II. Malba - výtvarné vyjadřovací prostředky; učební text pro n studia učitelství pro 1. st. ZŠ, MŠ a PP. Kateřina Linhartová a Dvořák Jaroslav Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 2011, 48 s. Publikace představuje výčet malířských technik pro obor studia učitelství 1. stupně ZŠ. GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE I Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Vladimíra Sehnalíková Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011 Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2011 První z dvojice reprezentativních publikací věnovaných galerijnímu a muzejnímu vzdělávání programy realizované v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze a v Galerii Rudolfinum ve spolupr výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UK v roce 2011. Kromě kompletní dokumentace programů byly předkládány návštěvníkům, obsahuje publikace ukázky jejich realizace s žáky a metodic komentáře od pedagogů ze škol, pracovníků muzea i pedagogů katedry výtvarné výchovy. Nechy programů s kurikulárními dokumenty. Kniha v grafické úpravě Štěpána Malovce získala třetí učebnic Nejkrásnější knihy roku 2012. GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE II Koncepce, texty: Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Leonora Kitzbergerová, Vladimíra Sehnalík Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2013 počet stran 348 Podle běžného zvyku je pořadí zájmu v oblasti galerijní a muzejní pedagogiky jasně určeno: výstavou nebo expozicí, jejím námětem, autorem a dalšími údaji a skutečnostmi s ní spojený edukačního programu je pedagog, učitel, který přivádí žáky do galerie a absolvuje s nimi p na samém konci řetězce předávání informací. Druhý svazek Gamuedu přistupuje k tematice gal edukace opačně. Jako první tentokrát dostávají slovo právě učitelé a jejich pohled na abso jeho výsledky. Teprve potom, jako doložení pedagogického pohledu, je představena samotná v vlastně sleduje stopu diváckého zážitku žáka, který se také setkává s učitelskou či lektor a současně s ní či až v návaznosti na ni si buduje vlastní dojem a názor. Publikace naplno zaujetí tvůrčího kolektivu a živě, vtipně a poutavě uvádí čtenáře do světa výstav a edukač VÝTVARNÉ UMĚNÍ A HUDBA. TVAR, PROSTOR A ČAS I/1, Jaroslav Bláha TOGGA: Praha 2012, počet stran 240 Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1 je prvním dílem stejnojmenného čtyřdílného záměrem je položit základy komparativního jazyka výtvarného umění a hudby – samozřejmě kon na analýze vybraných výtvarných a hudebních děl. Díl I/1 je zaměřený na tvar a jeho vztah výtvarném umění a k časové struktuře v hudbě od počátků do impresionismu. Předpokládá, že v jednom ze srovnávaných oborů laikem, a proto jej seznamuje s terminologií obou uměleckýc základy oborového myšlení. VÝTVARNÉ UMĚNÍ A HUDBA. TVAR, PROSTOR A ČAS I/2, Jaroslav Bláha TOGGA: Praha 2013, počet stran 360 Díl I/2 – se stejným názvem a podtitulem – je orientovaný na proměny výtvarného a hudebníh 19.století do konce 20.století s důrazem na razantní kvalitativní proměny výrazových prost a kompozičních technik a materiální proměny výtvarného a hudebního jazyka. Proto i celková I/2je odlišná od dílu I/1, i když také sleduje tvarosloví a granatiku obu sledovaných uměl Díl I/2 získal v prestižní soutěži Univerzity Karlovy „Vysoce kvalitní odborné monografie KŘIŽOVATKA GENEZE MODERNÍHO MALÍŘSTVÍ A HUDBY Picasso – Stravinskij – Kandinskij – Schönbe Jaroslav Bláha Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta: Praha 2012, 2.vydání, počet stran 272 Záměrem této vědecké monografie je znovu otevřít problém geneze moderního malířství a hudb kvalitativní proměny interpretace výše uvedeného problému je spojena i s adekvátní kvalita metodologickou, jejíž podstatou je nahrazení lineárního pojetí vývoje umění pojetím kohere metoda komparace - zaměřená na malířství a hudbu - je determinována záměrem dokázat, že ad v procesu geneze moderního umění se projevují nejen v malířství ale i v jiných uměleckých zkoumání vnitřních analogií příbuzných strukturálních prvků nabízí nejen komplexnější pohl ty nejjemnější nuance dialektiky vývoje, které by jinak zůstaly pod povrchem. DISKURS UMĚNÍ A VZDĚLÁVÁNÍ, Marie Fulková H&H, Praha, 2008, počet stran 31 Kniha – dialog, kniha – otevřené pole komunikace, kniha – diskurs, kniha – program a inspi „Jak jinak charakterizovat neustálý oboustranný proud informací, předávaných různými cesta diskurs.“ Michel Foucault Vzdělávání je předávání informací. Již téměř třicet let se česká pedagogická veřejnost, vý nevyjímaje, učí přijmout skutečnost, že toto předávání je oboustranné. Zvláště účastní-li vzdělávacího procesu plně, s otevřeným hledím a bez zátěže předem jasných odpovědí. Pohyb rozhraní mezi učitelem a žákem, mezi svobodným tvůrčím procesem a pedagogickými cíli, mezi výpovědí a spontánní reakcí běžného diváka, mezi uměním a ne-uměním, neustálé ověřování st výpovědí. Marie Fulková představuje výtvarnou výchovu jako proměnlivou mnohohlasou výpověď různých pozic a v různých situacích, zaznamenanou s respektem k autenticitě a kompetenci v mluvčích a s citem pro situace, v nichž se realizuje. Široký záběr témat od špičkových výk výtvarných umělců po práce žáků základních škol, propojený v diskursivním rámci praxe výtv je inspirujícím a podnětným „podhoubím“ pro samostatné a tvořivé didaktické myšlení budouc pedagogů i kolegyň a kolegů v praxi. UNIVERSUM LOCUS, sborník textů k výstavě v Křížové chodbě Karolina, 2016 koncepce výstavy, sborníku i katalogu Michal Sedlák editoři sborníku Michal Sedlák, Marie Fulková, Leonora Kitzbergerová Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017, počet stran 71 Blízká osobní přátelství a profesní vzájemnost pojí pražskou katedru výtvarné výchovy s La ve finském Rovaniemi od počátků studentských výměn v rámci Erasmu. Prvotní ohledávání zdán prostředí na polárním kruhu se brzy změnilo v důvěrný pocit blízkosti, která vyrůstá z vni myšlenkových zdrojů, bez ohledů na odlišnost vnějšího prostředí. Výstava se uskutečnila v jedinečném prostoru Křížové chodby Karolina a účastnili se jí Timo Jokela a Mirja Hiltunen a Michal Sedlák. Intenzivní vnitřní dialog vystavených děl doložil, že zmiňovaná myšlenkov zahrnuje i umělecké koncepty pedagogů obou kateder. Prožitek místa jako jedinečné spojení a všedního, respekt ke krajině a stopám lidské přítomnosti, směřující k intimnímu, vnitřně poznávání, jsou společné všem čtyřem vystavujícím. Sborník představuje koncepci výstavy a vystavující umělce, prostřednictvím ukázek textů i edukační program, který k výstavě reali bakalářského studia. Hlas posluchačů zazní také ve vzpomínkách prvních účastnic Erasmových Laponska. VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 6. A 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA Marie Fulková, Marie Novotná Fortuna 1999, počet stran 117 VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 8. A 9. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA Marie Fulková, Marie Novotná, Jan Slavík, Jan Smolík, Klára Smolíková Fortuna 1997, počet stran 126 Učebnice výtvarné výchovy? A přímo pro žáky? Na konci devadesátých let vyšly hned dvě tako určené pro druhý stupeň základní školy a první ročníky víceletých gymnázií. Učebnice předc současnosti platných Rámcových vzdělávacích programů, ale jejich obsah a pojetí plně odpov koncepci a praxi výtvarné výchovy. Obě učebnice jsou členěny do tematických bloků, které m sami žáci využívat a rozvíjet odděleně, jako relativně uzavřené celky, nebo mohou tématy v podle aktuální potřeby. Kapitoly nabízejí bohatství různorodých kontextů: předpokládané os žáků, odkazy na literaturu a další umělecké obory, připomínky vědeckých poznatků, pohledy výtvarného umění i ukázky žákovských prací a další, očekávané i překvapivé souvislosti. Ja je živý, komunikativní, místy hravý, ale přesto věcný a sdělný. Najdeme zde i slovníčky dů přehledy jmen umělců, ale také drobné a praktické metodické rady, které mohou využít učite HUMOR A HRA V GALERII H Jana Kerhartová Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta 2016, projekt GA UK Č. 339415, počet stran 165 V osmdesátých letech dvacátého století měl už režim bezčasí a zapomnění pomalu na kahánku, „nahoře“ ani „dole“, to ještě netušil. Po dusivých letech normalizace se postupně ustálila – umělci, kteří nepatřili ani mezi protežované opory režimu, ani do okruhu disentu. Výstav obsazovaly prostory a místa, která původně nebyla určena k prezentaci umění, a v závislost či liknavosti režimních úředníků přežívaly či se v rámci přežití různě přelévaly a transfo galerie bratří Jiřího Hůly a Zdenka Hůly v Kostelci nad Černými lesy vznikla v roce 1983 a „centrem alternativní kultury, ostrůvkem svobody, kde se mohli setkávat lidé z různých obo konfrontovat své názory. Přispěl k tomu nedostatek podobných míst, přátelská atmosféra, za otevřenost a výhodná poloha nedaleko Prahy a zároveň v závětří hlavního zájmu režimu.“ Gal výjimečná svou stálostí (1983–1989) a koncepčním uvažováním zakladatelů, které řídilo a ov tematiku akcí a výstav a tím i okruh přispěvatelů. Autorka publikace Jana Kerhartová se ve svém zkoumání metodami orální historie zaměřila př aktivity humorné a hravé, ale mimoděk tím vytvořila ucelenou a přesvědčivou výpověď nejen lidech kolem ní, ale i o době, na kterou už i pamětníci raději zapomínají. Výsledkem je ta intimní výpověď o věčné touze po svobodě, která může mít i podobu nevinných a hravých žert KO-TEXT – Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák Martin Raudenský a Kateřina Dytrtová (ed.) Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně 2015, 200stran Kniha Ko-text, adjustovaná v krabici společně s autorsky výtvarně pojatým souborem edukačn zkoumá přístupy dynamicky pojaté výtvarné pedagogiky a strategie současného výtvarného umě dětskou tvorbou. Jádro publikace shrnuje čtyřletý, zatím neuzavřený projekt založený na dialogu spoluautorů pedagožky a teoretičky) a žáků základní školy – dětí ve věku od šesti do deseti let. Publi výtvarnou porotou soutěže Nejkrásnější české knihy roku 2015 oceněna 2. místem v kategorii školy všech stupňů a ostatní didaktické pomůcky. V soutěži Zlatá stuha udělované tvůrcům n pro děti a mládež byla kniha vyhodnocena jako Výtvarný počin roku.