Marie Fulková, doc., PhDr., PhD. ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova marie.fulkova@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:marie.fulkova@pedf.cuni.cz"] www.pedf.cuni.cz [ URL "http://www.pedf.cuni.cz"] Docentka Výuka – bakalářské, magisterské, doktorské studium, mezinárodní studenti Výzkum Vede výzkumný program KVV. Zaměřuje se na problematiku vizuální gramotnosti, sémiotických přístupů ve výtvarném vzdělávání, na výzkum sociálních a kulturních souvislostí v oblasti ve škole a v kulturních institucích. Publikuje v domácím a mezinárodním tisku, přednáší na působí v několika redakčních radách zahraničních oborových časopisů (IJADE, IJETA) a je vý redaktorkou časopisu Výtvarná výchova. Pracuje v profesních skupinách oborového a pedagogi ENViL, EERA/ECER, InSEA. Je členkou Oborové rady programu doktorských studií didaktiky VV, rady PedF UK a  Rady výzkumného projektu COOPERATIO. Působí v konsorciu výzkumného projekt – CliVie (ID 101132285); Cultural Literacies’ Value in Europe. Doktorské projekty Řešené: 2024 MgA Jan Pfeiffer: Černá. Vybrané případy fenoménu ve výtvarném umění, kultuře a jejic edukaci. 2024 M. A. Cornelia Edwards: The Texture of Artistic Research: A Self-Reflexive Practice, Education. Obhájené 2022-2014: 2022 Mgr. Zuzana Svatošová: Gender ve výtvarné výchově. GAUK 2020 MgA Pavla Gajdošíková: Fenomén architektury ve vlastním uměleckém a pedagogickém díle 2019 Mgr. Jana Jiroušková: Evaluační reality v projektovém a problémovém vyučování. 2016 MgA et Mgr. Jana Šindelová: Jan Cigler a jeho škola. 2015 MgA Johanka Ovčáčková: Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuá 2015 Mgr. Zuzana Fišerová: Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. 2014 MgA Alena Kotzmannová: Fenomén moře. Fotografie a popis moře ve vybraných formách umě 2014 MgA Lucie Tatarová: Ornament v přírodě, vědě a umění. Analýzy diskursu případové stud Granty a výzkumné projekty: 2024-2027 HORIZON EUROPE – CliVie (ID 101132285); Cultural Literacies’ Value in Europe. Po HORIZON RIA 2020–2023 HORIZON2020 – AMASS (ID 870621) Project Acting on the Margins: Arts as Social Sc Poskytovatel EC HORIZON RIA 2020-2021 STEAM Education in the Light of Visual Literacy in Europe and Asia. Poskytovatel of Education, Japan. 2017 -2020 Múzejná a galerijná pedagogika vo Vyšehrádskom regióne I a II. Katedra dejin vý Univerzita Komenského v Bratislavě a SNG. Poskytovatel Visegrad Fund. 2023 ENGI-MON: kreativita na pomezí kultur (česko-japonská spolupráce); reg. č. 0213000094 MKČR 2022–2026 COOPERATIO / Subject Specific Education Research/Art, Music and Sport Education. 2017-2021 PROGRES Q17, Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu/Gram gramotnost. Poskytovatel UK. Ocenění: 2011 Ministerstvo kultury a Památník národního písemnictví, Nejkrásnější kniha roku, třetí vzdělávání 2022 1. cena za Tvůrčí počin roku, udělený děkanem Pedagogické fakulty 2021 Cena Miloslava Petruska za výtvarný projekt Nezapomeneme, věnovaný památce Holokaustu Vybrané publikace: Fulková, M., Novotná, M. (2024) Cut for New Times: A collaborative project at the School f the Museum of Decorative Art in Prague. In Kárpáti, A. (Ed.) (2024) Arts-Based Interventio Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 208 – 216. https://doi.org/10.4324/978100337692 doi.org/10.4324/9781003376927%20"] Fulková, M., Novotná, M. (2024) Glass is a Treasure! Teaching Art and Culture at a Primary with Roma Pupils. In Kárpáti, A. (Ed.) (2023) Arts-Based Interventions and Social Change i Europe. New York: Routledge. Pp. 195 – 207. https://doi.org/10.4324/9781003376927 [ URL "h doi.org/10.4324/9781003376927%20"] Novotná, M., Fulková, M. (2024) Searching for Beauty. Art at a Distance. In Kárpáti, A. (E Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 51 – 62. ht doi.org/10.4324/9781003376927 [ URL "https://doi.org/10.4324/9781003376927"] Novotná, M., Fulková, M. (2024) Cut for New Times: Emancipatory Effects of Artistic Open F A. (Ed.) (2023) _Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge https://doi.org/10.4324/9781003376927 [ URL "https://doi.org/10.4324/9781003376927"] Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve v Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7603-416-7 10.5281/zenodo.8344566 [ URL ""] Svatošová, Z., Fulková, M. (2023). A Gender-Balanced Approach to Teaching Visual Literacy Republic. In: Ligozat, F., Klette, K., Almqvist, J. (eds) Didactics in a Changing World. T Perspectives in Educational Research, vol 6. Springer, Cham. PP 181 – 197. Online ISBN 978 https://doi.org/10.1007/978-3-031-20810-2_11 [ URL "https://doi.org/10.1007/978-3-031-2081 https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-20810-2 [ URL "https://link.springer.com/ book/10.1007/978-3-031-20810-2"] Merhaut, M., Fulková, M., Rudorfer, L.F. (2022) Social Services Management in the Context Issues in he Czech Republic with a Focus on Education for Roma Children. Social Sciences 1 doi.org/10.3390/socsci11100477 [ URL "https://doi.org/10.3390/socsci11100477"] Fremlová, V., Fulková, M. (2021) The Case of a Stolen Talking Tomcat : Artistic iconoclasm way of questioning the authority of image and stereotypes reproduced in culture and educat R., SARANTOU, M. Documents of Socially Engaged Art. 1 vyd. Viseu, Portugal: InSEA Publicat 125-150. ISBN 978-989-54-8303-7. Fulková, M.: Vidět očima toulavého psa. Transkulturní inspirace v galerijní edukaci. In Ko Chmelinová, K. (Ed.): Začíname s galerijnou pedagogikou II.  Bratislava: Vydavatel´stvo St 72 – 95.  [ URL ""] Fulková, M., Svatošová, Z.: Imaging Pedagogical Processes in Art Education. In Lane, J. (E behind the image: An interdisciplinary exploration of visual literacy. Leiden, Boston: Bri ISBN 978-90-04-43837-8 Pp. 20 – 32. Fulková, M.: Children in Active Zones. (2019) In: Vermeersch, L., Wagner, E., Weinrich, R. the Eye: Visual Literacy in Art Museums (pp. 125-135). Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4