S radostí představujeme nový text Magdaleny Novotné, který je příspěvkem do diskuse o hodnocení uměleckých předmětů.
NOVOTNÁ, M. (2025). Neznámkovat, reflektovat! Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.
V elektronické verzi dostupné Zde
Co ve výtvarné výchově hodnotit? Proces nebo produkt? Jak skloubit v jedné známce obojí? Jak hodnotit autentickou tvůrčí výpověď, experiment či kreativitu? Je možné je známkovat? Má to smysl? A k čemu nám to je? Není číslování od jedné do pěti pouze banalizací komplexní problematiky?
Text, který dostáváte do ruky, hledá odpovědi na tyto otázky. Je určený učitelkám a učitelům, kteří před uvedenými dilematy stojí, jejich vzdělavatelům, kteří je na jejich řešení připravují, případně rodičům žáků. Kniha je určená k prohlížení i ke čtení. Výtvarnou výchovu představuje jako příležitost k pochopení toho, jak děti vidí a spoluutvářejí svět.
Autorka zpochybňuje zavedenou praxi školního hodnocení a předkládá alternativu k tradičnímu známkování. Představuje portfolio jako komplexní metodu výuky a formativního hodnocení výtvarné výchovy. Metoda založená na dialogu, systematické dokumentaci a důkladné reflexi je podložena rozsáhlou výzkumnou analýzou. Do oborové didaktiky zavádí koncepty kreativního myšlení, dialogického učení, metakognice a autoregulovaného učení. Model je označen jako didaktika postprodukce.
Publikace byla vydána s podporou výzkumného programu Evropské Unie, Projekt CLiViE, programová výzva HORIZON-CL2-2023-HERITAGE-01 (Research and Innovation on cultural heritage and CCIs – 2013) HORIZON-RIA (ID101132285).
Univerzita Karlova
Pedagogická fakulta
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1
Tel.: +420 221 900 111
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208
Katedra výtvarné výchovy, 3 patro.
Tel. KVV Pedf: +420 221 900 282
Facebook katedry ZDE.