Afiliace
Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze
Aktuální pozice
PhD student
školitel: Mgr. Magdalena Novotná, PhD.
Oblast výzkumu
Kreativita ve vzdělávání, spolupráce učitele s umělcem, rozvoj kreativity, modely kreativity, integrace kreativních postupů a technik do pedagogické praxe
Michaela Kuříková se v disertačním projektu Předpoklady a možnosti rozvíjení kreativity a kreativní výuky pedagoga skrze spolupráci s umělcem zabývá možnostmi rozvíjení kreativity ve formálním vzdělávání skrze zapojování postupů a technik z umělecké praxe do výuky. Projekt zkoumá spolupráci pedagogů s umělci ve výuce, kreativitu pedagogů a možnosti jejího rozvoje a postupy a techniky z kreativní/umělecké praxe a jejich možnou integraci do výuky, s cílem rozvoje kreativity žáků. Zabývá se modely kreativity a konceptem kreativního vzdělávání. Pracuje ve Společnosti po kreativitu ve vzdělávání.
Základní výzkumné otázky
Jak se mění metody a praxe pedagogů v důsledku spolupráce s umělcem ve výuce?
Jakými způsoby spolupráce s umělcem rozvíjí kreativitu pedagoga?
Jaké postupy z kreativní praxe lze adaptovat do výuky s cílem rozvíjení kreativity?
Vybrané publikace
Novotná, M., Kuříková, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. TBA.
Henderson, L., Kuříková, M. (2021). Kreativní vzdělávání pro udržitelnou budoucnost - metodické inspirace projektu Vzdělávání pro budoucnost. ZDE
Henderson, L., Kuříková, M., & Kroufek, R. (2021). Syntéza kreativního učení a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v České republice. Envigogika, 16(2) ZDE
Kuříková, M. (2021). Kreativní vzdělávání pro udržitelnou budoucnost: Metodické inspirace projektu Vzdělávání pro budoucnost. Konference Udržitelnost v knihovnách, Praha 14.12.2021
Kuříková, M. (2021). Kreativita v kontextu vzdělávací praxe - spolupráce učitele s umělcem ve výuce jako předpoklad rozvoje kreativity a změn v pedagogické praxi učitele. Seminář doktorandů didaktických oborů na Univerzitě Karlově, Praha 3.11.2021
Kuříková, M., Nábělková, J. (2019). Metodické inspirace - případové studie. In kolektiv autorů (2019). Umění mění učení. Případové studie projektu Kreativní partnerství pro inkluzivní školu. Praha: Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, s. 4-168.
Vybrané projekty
2019 - FyzikAR 7, vzdělávací aplikace s rozšířenou realitou
2019 - Karlík a továrna na čokoládu, výtvarník projekce, DOT504 Junior, Divadlo Ponec, Praha
2017 - Gedeonův uzel, výtvarník projekce, La Fabrika, Praha
Univerzita Karlova
Pedagogická fakulta
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1
Tel.: +420 221 900 111
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208
Katedra výtvarné výchovy, 3 patro.
Tel. KVV Pedf: +420 221 900 282
Facebook katedry ZDE.