Marie Fulková, doc., PhDr., PhD.

Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova


marie.fulkova@pedf.cuni.cz

www.pedf.cuni.cz


Docentka

Výuka – bakalářské, magisterské, doktorské studium, mezinárodní studenti


Výzkum

Vede výzkumný program KVV. Zaměřuje se na problematiku vizuální gramotnosti, sémiotických a transkulturních přístupů ve výtvarném vzdělávání, na výzkum sociálních a kulturních souvislostí v oblasti didaktiky VV ve škole a v kulturních institucích. Publikuje v domácím a mezinárodním tisku, přednáší na konferencích, působí v několika redakčních radách zahraničních oborových časopisů (IJADE, IJETA) a je výkonnou redaktorkou časopisu Výtvarná výchova. Pracuje v profesních skupinách oborového a pedagogického výzkumu ENViL, EERA/ECER, InSEA. Je členkou Oborové rady programu doktorských studií didaktiky VV, členkou Vědecké rady PedF UK a  Rady výzkumného projektu COOPERATIO. Působí v konsorciu výzkumného projektu  HORIZON EUROPE – CliVie (ID 101132285); Cultural Literacies’ Value in Europe.


Doktorské projekty

Řešené:

2024 MgA Jan Pfeiffer: Černá. Vybrané případy fenoménu ve výtvarném umění, kultuře a jejich možnosti v edukaci.

2024 M. A. Cornelia Edwards: The Texture of Artistic Research: A Self-Reflexive Practice, Theory of Art as Education.

Obhájené 2022-2014:

2022 Mgr. Zuzana Svatošová: Gender ve výtvarné výchově. GAUK

2020 MgA Pavla Gajdošíková: Fenomén architektury ve vlastním uměleckém a pedagogickém díle. GAUK

2019 Mgr. Jana Jiroušková: Evaluační reality v projektovém a problémovém vyučování.

2016 MgA et Mgr. Jana Šindelová: Jan Cigler a jeho škola.

2015 MgA Johanka Ovčáčková: Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci.

2015 Mgr. Zuzana Fišerová: Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů.

2014 MgA Alena Kotzmannová: Fenomén moře. Fotografie a popis moře ve vybraných formách umění. 

2014 MgA Lucie Tatarová: Ornament v přírodě, vědě a umění. Analýzy diskursu případové studie výuky.


Granty a výzkumné projekty:

2024-2027 HORIZON EUROPE – CliVie (ID 101132285); Cultural Literacies’ Value in Europe. Poskytovatel EC HORIZON RIA

2020–2023 HORIZON2020 – AMASS (ID 870621) Project Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture. Poskytovatel EC HORIZON RIA

2020-2021 STEAM Education in the Light of Visual Literacy in Europe and Asia. Poskytovatel Hyogo University of Education, Japan.

2017 -2020 Múzejná a galerijná pedagogika vo Vyšehrádskom regióne I a II. Katedra dejin výtvarného umenia, Univerzita Komenského v Bratislavě a SNG. Poskytovatel Visegrad Fund.

2023 ENGI-MON: kreativita na pomezí kultur (česko-japonská spolupráce); reg. č. 0213000094. Poskytovatel MKČR

2022–2026 COOPERATIO / Subject Specific Education Research/Art, Music and Sport Education. Poskytovatel UK.

2017-2021 PROGRES Q17, Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu/Gramotnosti/Vizuální gramotnost. Poskytovatel UK.


Ocenění:

2011 Ministerstvo kultury a Památník národního písemnictví, Nejkrásnější kniha roku, třetí cena v kategorii vzdělávání

2022 1. cena za Tvůrčí počin roku, udělený děkanem Pedagogické fakulty

2021 Cena Miloslava Petruska za výtvarný projekt Nezapomeneme, věnovaný památce Holokaustu


Vybrané publikace:


Fulková, M., Novotná, M. (2024) Cut for New Times: A collaborative project at the School for the Deaf and the Museum of Decorative Art in Prague. In Kárpáti, A. (Ed.) (2024) Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 208 – 216. https://doi.org/10.4324/9781003376927


Fulková, M., Novotná, M. (2024) Glass is a Treasure! Teaching Art and Culture at a Primary School with Roma Pupils. In Kárpáti, A. (Ed.) (2023) Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 195 – 207. https://doi.org/10.4324/9781003376927


Novotná, M., Fulková, M. (2024) Searching for Beauty. Art at a Distance. In Kárpáti, A. (Ed.) (2023) Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 51 – 62. https://doi.org/10.4324/9781003376927


Novotná, M., Fulková, M. (2024) Cut for New Times: Emancipatory Effects of Artistic Open Form. In Kárpáti, A. (Ed.) (2023) _Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 63 – 72. https://doi.org/10.4324/9781003376927


Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7603-416-7 10.5281/zenodo.8344566


Svatošová, Z., Fulková, M. (2023). A Gender-Balanced Approach to Teaching Visual Literacy in the Czech Republic. In: Ligozat, F., Klette, K., Almqvist, J. (eds) Didactics in a Changing World. Transdisciplinary Perspectives in Educational Research, vol 6. Springer, Cham. PP 181 – 197. Online ISBN 978-3-031-20810-2. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20810-2_11https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-20810-2


Merhaut, M., Fulková, M., Rudorfer, L.F. (2022) Social Services Management in the Context of Ethnic Roma Issues in he Czech Republic with a Focus on Education for Roma Children. Social Sciences 11: 477. https://doi.org/10.3390/socsci11100477


Fremlová, V., Fulková, M. (2021) The Case of a Stolen Talking Tomcat : Artistic iconoclasm as a possible way of questioning the authority of image and stereotypes reproduced in culture and education.. In: VELLA, R., SARANTOU, M. Documents of Socially Engaged Art. 1 vyd. Viseu, Portugal: InSEA Publications, 2021, s. 125-150. ISBN 978-989-54-8303-7.


Fulková, M.: Vidět očima toulavého psa. Transkulturní inspirace v galerijní edukaci. In Kolbiarz Chmelinová, K. (Ed.): Začíname s galerijnou pedagogikou II.  Bratislava: Vydavatel´stvo Stimul, 2021. Str. 72 – 95. 


Fulková, M., Svatošová, Z.: Imaging Pedagogical Processes in Art Education. In Lane, J. (Ed.) Tracing behind the image: An interdisciplinary exploration of visual literacy. Leiden, Boston: Brill/Rodopi, 2020. ISBN 978-90-04-43837-8 Pp. 20 – 32.


Fulková, M.: Children in Active Zones. (2019) In: Vermeersch, L., Wagner, E., Weinrich, R. (Eds.): Guiding the Eye: Visual Literacy in Art Museums (pp. 125-135). Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4112-5


Poslední změna: 10. duben 2024 19:36 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Kontakty

Univerzita Karlova

Pedagogická fakulta

Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1

Tel.: +420 221 900 111

IČ: 00216208 

DIČ: CZ00216208

Identifikační údaje


Katedra výtvarné výchovy, 3 patro.

Tel. KVV Pedf: +420 221 900 282


Facebook katedry ZDE.




Jak k nám