Katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
Docentka
Výuka – bakalářské, magisterské, doktorské studium, mezinárodní studenti
Výzkum
Vede výzkumný program KVV. Zaměřuje se na problematiku vizuální gramotnosti, sémiotických a transkulturních přístupů ve výtvarném vzdělávání, na výzkum sociálních a kulturních souvislostí v oblasti didaktiky VV ve škole a v kulturních institucích. Publikuje v domácím a mezinárodním tisku, přednáší na konferencích, působí v několika redakčních radách zahraničních oborových časopisů (IJADE, IJETA) a je výkonnou redaktorkou časopisu Výtvarná výchova. Pracuje v profesních skupinách oborového a pedagogického výzkumu ENViL, EERA/ECER, InSEA. Je členkou Oborové rady programu doktorských studií didaktiky VV, členkou Vědecké rady PedF UK a Rady výzkumného projektu COOPERATIO. Působí v konsorciu výzkumného projektu HORIZON EUROPE – CliVie (ID 101132285); Cultural Literacies’ Value in Europe.
Doktorské projekty
Řešené:
2024 MgA Jan Pfeiffer: Černá. Vybrané případy fenoménu ve výtvarném umění, kultuře a jejich možnosti v edukaci.
2024 M. A. Cornelia Edwards: The Texture of Artistic Research: A Self-Reflexive Practice, Theory of Art as Education.
Obhájené 2022-2014:
2022 Mgr. Zuzana Svatošová: Gender ve výtvarné výchově. GAUK
2020 MgA Pavla Gajdošíková: Fenomén architektury ve vlastním uměleckém a pedagogickém díle. GAUK
2019 Mgr. Jana Jiroušková: Evaluační reality v projektovém a problémovém vyučování.
2016 MgA et Mgr. Jana Šindelová: Jan Cigler a jeho škola.
2015 MgA Johanka Ovčáčková: Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci.
2015 Mgr. Zuzana Fišerová: Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů.
2014 MgA Alena Kotzmannová: Fenomén moře. Fotografie a popis moře ve vybraných formách umění.
2014 MgA Lucie Tatarová: Ornament v přírodě, vědě a umění. Analýzy diskursu případové studie výuky.
Granty a výzkumné projekty:
2024-2027 HORIZON EUROPE – CliVie (ID 101132285); Cultural Literacies’ Value in Europe. Poskytovatel EC HORIZON RIA
2020–2023 HORIZON2020 – AMASS (ID 870621) Project Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture. Poskytovatel EC HORIZON RIA
2020-2021 STEAM Education in the Light of Visual Literacy in Europe and Asia. Poskytovatel Hyogo University of Education, Japan.
2017 -2020 Múzejná a galerijná pedagogika vo Vyšehrádskom regióne I a II. Katedra dejin výtvarného umenia, Univerzita Komenského v Bratislavě a SNG. Poskytovatel Visegrad Fund.
2023 ENGI-MON: kreativita na pomezí kultur (česko-japonská spolupráce); reg. č. 0213000094. Poskytovatel MKČR
2022–2026 COOPERATIO / Subject Specific Education Research/Art, Music and Sport Education. Poskytovatel UK.
2017-2021 PROGRES Q17, Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu/Gramotnosti/Vizuální gramotnost. Poskytovatel UK.
Ocenění:
2011 Ministerstvo kultury a Památník národního písemnictví, Nejkrásnější kniha roku, třetí cena v kategorii vzdělávání
2022 1. cena za Tvůrčí počin roku, udělený děkanem Pedagogické fakulty
2021 Cena Miloslava Petruska za výtvarný projekt Nezapomeneme, věnovaný památce Holokaustu
Vybrané publikace:
Fulková, M., Novotná, M. (2024) Cut for New Times: A collaborative project at the School for the Deaf and the Museum of Decorative Art in Prague. In Kárpáti, A. (Ed.) (2024) Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 208 – 216. https://doi.org/10.4324/9781003376927
Fulková, M., Novotná, M. (2024) Glass is a Treasure! Teaching Art and Culture at a Primary School with Roma Pupils. In Kárpáti, A. (Ed.) (2023) Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 195 – 207. https://doi.org/10.4324/9781003376927
Novotná, M., Fulková, M. (2024) Searching for Beauty. Art at a Distance. In Kárpáti, A. (Ed.) (2023) Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 51 – 62. https://doi.org/10.4324/9781003376927
Novotná, M., Fulková, M. (2024) Cut for New Times: Emancipatory Effects of Artistic Open Form. In Kárpáti, A. (Ed.) (2023) _Arts-Based Interventions and Social Change in Europe. New York: Routledge. Pp. 63 – 72. https://doi.org/10.4324/9781003376927
Svatošová, Z., Fulková, M. (2023). A Gender-Balanced Approach to Teaching Visual Literacy in the Czech Republic. In: Ligozat, F., Klette, K., Almqvist, J. (eds) Didactics in a Changing World. Transdisciplinary Perspectives in Educational Research, vol 6. Springer, Cham. PP 181 – 197. Online ISBN 978-3-031-20810-2. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20810-2_11https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-20810-2
Merhaut, M., Fulková, M., Rudorfer, L.F. (2022) Social Services Management in the Context of Ethnic Roma Issues in he Czech Republic with a Focus on Education for Roma Children. Social Sciences 11: 477. https://doi.org/10.3390/socsci11100477
Fremlová, V., Fulková, M. (2021) The Case of a Stolen Talking Tomcat : Artistic iconoclasm as a possible way of questioning the authority of image and stereotypes reproduced in culture and education.. In: VELLA, R., SARANTOU, M. Documents of Socially Engaged Art. 1 vyd. Viseu, Portugal: InSEA Publications, 2021, s. 125-150. ISBN 978-989-54-8303-7.
Fulková, M.: Vidět očima toulavého psa. Transkulturní inspirace v galerijní edukaci. In Kolbiarz Chmelinová, K. (Ed.): Začíname s galerijnou pedagogikou II. Bratislava: Vydavatel´stvo Stimul, 2021. Str. 72 – 95.
Fulková, M., Svatošová, Z.: Imaging Pedagogical Processes in Art Education. In Lane, J. (Ed.) Tracing behind the image: An interdisciplinary exploration of visual literacy. Leiden, Boston: Brill/Rodopi, 2020. ISBN 978-90-04-43837-8 Pp. 20 – 32.
Fulková, M.: Children in Active Zones. (2019) In: Vermeersch, L., Wagner, E., Weinrich, R. (Eds.): Guiding the Eye: Visual Literacy in Art Museums (pp. 125-135). Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4112-5
Univerzita Karlova
Pedagogická fakulta
Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1
Tel.: +420 221 900 111
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208
Katedra výtvarné výchovy, 3 patro.
Tel. KVV Pedf: +420 221 900 282
Facebook katedry ZDE.